TOKOH NILAM BAHASA MELAYU 2018
UMMU NABILAH AFIAH BT MUHAMMAD NAJIB
Naib Johan - Bahasa Malaysia
( Sekolah Rendah )
UMMU NABILAH AFIAH BT MUHAMMAD NAJIB
Naib Johan - Bahasa Malaysia
( Sekolah Rendah )
TOKOH NILAM BAHASA INGGERIS 2018
NIA CARMILA BT HAIRIL AMRI
Penyertaan - Bahasa Inggeris
( Sekolah Rendah )
Penyertaan - Bahasa Inggeris
( Sekolah Rendah )
Apakah itu NILAM?
‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau
adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah
dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini
meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah
dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan
matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian
Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang
ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah
rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan
rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian
Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh
22 Mei 1998.
Objektif NILAM
• Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini
Tahap NILAM
Program NILAM mempunyai dua tahap. Tahap pertama ialah untuk membina
kemahiran dan menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat. Tahap
ini dikenali sebagai JAUHARI. Tahap kedua pula membantu pencambahan
penggunaan bahan dalam gerakan membaca. Tahap ini dikenali sebagai RAKAN
PEMBACA (RP)
Tahap Jauhari menggalakkan murid menambah bilangan bacaan mereka dan ia dijalankan pada dua peringkat persekolahan :
a. Sekolah Rendah
Murid pada peringkat ini wajib membaca banyak buku sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu). Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
Jumlah Buku | Pengiktirafan |
90 - 179
|
Gangsa |
180 - 269
|
Perak |
270 - 359
|
Emas |
360 ke atas
|
NILAM |
b. Sekolah Menengah
Murid pada peringkat ini wajib membaca banyak buku apabila mereka mula belajar di Tingkatan Satu atau Peralihan. Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut:
Jumlah Buku | Pengiktirafan |
72 - 143
|
Gangsa |
144 - 215
|
Perak |
216 - 287
|
Emas |
288 ke atas
|
NILAM |
Tahap Rakan Pembaca (RP) mengutamakan aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca. Setelah membaca sejumlah 100 buah buku murid layak memasuki tahap RP. Tahap ini memberi penekanan kepada kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang lain supaya suka membaca. Walau bagaimanapun aktiviti Tahap JAUHARI masih diteruskan.
Pengiraan markah bagi aktiviti ini diberikan mengikut jumlah aktiviti atau sesi aktiviti (dan bukan jumlah bilangan pendengar, kecuali aktiviti meminjamkan buku) yang dijalankan mengikut kesesuaian umur murid seperti :
- Bercerita (1 sesi = 5 markah)
- Bicara Buku (1 sesi = 5 markah)
- Ulasan Buku (1 sesi = 5 markah)
- Meminjamkan buku (1buku x 5 peminjam = 5 markah)
• Murid pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP :
Jumlah markah aktiviti
|
Pengiktirafan
|
100 – 199
|
Gangsa |
200– 299
|
Perak |
300 – 399
|
Emas |
400 ke atas | NILAM |